Chatango

Thursday, April 23, 2009

DBKL - Increase in Assessment (Updated)




DBKL has recently sent a letter to increase DG assessment rate to 6%. For instance, for a 1120 sqft will have to pay RM576. Isn't that high for a condo? At bad times like this, instead of lessen the burden of rakyat, they make our life more difficult.

Besides, has DBKL done a good job in Kuchai Lama?

Click HERE to discuss further.

p/s : Letter of Appeal will be posted in the Blog soon.

******
Sample letter of appeal :

Kepada Datuk Bandar, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur

Per : Pindaan Senarai Nilaian

Dengan segala hormatnya, merujuk kepada perkara di atas, saya sebagai penghuni Kondominium Taman Dinasti (Dynasty Garden Condominium) ingin membuat bantahan terhadap pindaan senarai nilaian yang dicadangkan oleh DBKL.

Saya merasakan kadar 6% yang dikenakan oleh pihak tuan adalah terlampau tinggi dan membebankan rakyat pada masa ini di mana dunia mengalamai kagawatan ekonomi. Antara sebab-sebab terhadap bantahan terhadap pindaan senarai nilaian adalah sebagai di bawah :

i) lokasi kondominium taman dinasti berdekatan dengan pelbagai lebuhraya bertol, seperti Kerinchi Link, Smart Tunnel, NPE, PLUS dan sebagainya. Kami penduduk terpaksa mengeluarkan belanja lebih untuk kos pengangkutan.

ii) sebagai penghuni, kami bukan sahaja terpaksa membayar cukai tanah dan cukai pintu, tetapi perlu juga membayar 'maitenance fee' dan 'sinking fund'. Kami sebagai penghuni telah dibebankan dengan pelbagai bayaran kepada banyak pihak.

iii) terdapat 600 unit rumah di dalam projek kami. Sekiranya purata seunit rumah dikenakan RM700, bermaksud DBKL memungut RM420,000 dari Kondo Taman Dinasti sahaja. Ini merupakan jumlah yang amat besar.

iv) memandangkan persekitaran kawasan kuchai lama telah dibangunkan dan mempunyai kepadatan yang tinggi (high plot ratio), ini bermaksud DBKL memperoleh pungutan cukai yang tinggi. Perlu diingatkan bahawa masih terdapat beberapa buah kondominium sedang dalam pembinaan di dalam kawasan ini. Oleh kerana itu, DBKL akan mempunyai pungutan cukai yang banyak sekiranya semua ini diambil kira.

v) memandangkan kebanyakan jalan raya menuju ke kawasan kami adalah lebuhraya swasta, kos untuk DBKL menyenggalara jalan adala minimum. oleh yang demikian, DBKL tidak patu mengenakan kadar yang tinggi.

vi) Sepatutnya, DBKL mengenakan cukai yang rendah terhadap kami. Kebiasaannya, untuk rumah teres, pungutan sampah perlu dibuat dari satu rumah ke satu rumah dan memakan masa yang tinggi di samping mencemarkan kawasan sekitar semasa membuat pungutan sampah. Untuk kondo kami, terdapat tong sampah yang disediakan pada kedudukan tertentuk (centralised) di mana semua sampah dari semua unit dipungut dan diletakkan di situ. Oleh yang demikian, ini memudahkan kerja Alam Flora di mana memerlukan kurang kakitangan dan menggunakan masa yang singkat.

vii) Memandangkan kondo kami adalah jenis berpagar dan berpengawal (gated and guarded), maka semua lampu jalan adalah di dalam kawasan kami. Bayaran bil lampu jalan dilaksanakan oleh pengurusan kondo melalui maintenance bill bulanan terhadap penghuni.

viii) Kondo kami mempunyai kawasan hijau yang besar dan cantik tetapi diuruskan oleh pengurusan kondo dan segala kos penyenggalaraan adalah dibayar oleh penghuni melalui monthly maitenance bill. Oleh yang demikian, DBKL tidak perlu menampung kos yang besar untuk penyenggalaraan pokok-pokok di sekitar.

vix) Kawasan di sekitar kondo kami telah dipasang dengan sistem kutipan letak kereta. Ini merupakan satu lagi sumber wang untuk DBKL. Walau bagaimanapun, terdapat pihak yang tidak bertanggungjawab yang meletakkan bas-bas di jalan masuk ke kondo kami. Pihak kami telahpun membuat aduan kepada DBKL tetapi masih lagi tiada sebarang tindakan diambil oleh DBKL.

vx) Memandangkan kondo kami mempunyai peraturan yang ketat iaitu tidak dibenarkan mempunyai haiwan peliharaan seperti anjing, ayam dan sebagainya, maka, tidak ada risiko haiwan ini terbiar di jalan raya dan menjadi haiwan liar yang perlu dilupuskan oleh pihak DBKL. Ini merupakan penjimatan kos oleh DBKL.

Sebagai kesimpulan, kami merayu kepada pihak DBKL untuk mempertimbangkan semula kadar pindaan senarai nilaian yang ingin dikenakan. Pihak kami berbesar hati sekiranya DBKL prihatin terhadap cabaran yang dihadapi kami sebagai penduduk dan rakyat ibukota yang memerlukan kos yang tinggi.

Segala kerjasama dan pertimbangan dari pihak tuan didahului dengan ribuan terima kasih.

Sekian,

Nama :
I/C :
Alamat :
Tel :

You have to submit this before 20th May 2009.

p/s : pls forgive my BM - it's been long time i did not write in BM and this is the best i could, esp at midnight. Please change / add / delete where necessary.

Webmaster

1 comment:

Anonymous said...

Why nobody stop him ????????

I am one of the resident near by the Dynasty Condo. Please take note that one of your security Guard riding a big bike daily in and out of the Condo has been a nuisance to all resident due to the noise of the bike. At times, he purposely accelerate to make the sound of the bike even bigger. that cause noise pollution and irritating.

We urge that your management could advise him not to continue doing that especially in the mid night.

action will be taken against him If he choose not not to abide to your advise.

Thank you.

Brem Park resident.

Building Specs and Freebies

Skim Coat Ceiling

300mm x 400mm Ceramic Wall Tiles for Kitchen

300mm x 600mm Ceramic Wall Tiles for Bathroom

800mm x 800mm Ceramic Floor Tiles for Kitchen, Dining & Living

Laminated Timber Flooring for all Bedrooms

Decorative Solid Fired Rated Door to main entrance door

2 nos. of Water Heater point

Free Smart Card System (Lift access)

Free 2 units water Heater for bathroom

Free 2 nos. of Shower Screen for bathroom

Free 4 nos. of A/C point with piping

Free Grille for entrance & Balcony

Free up-grade kitchen wall tiles to wall height

Free up-grade bathroom wall tiles to wall height